måndag 28 september 2009

"Jox" - en inte så snygg middag,


.. eller "jag binder ihop grejer jag vill ha med en återkommande ingrediens &kallar det en rätt".

Det här nog inte ett recept, det är ett tips:

- Vitlök
- Mat du gillar
- Kryddor du tycker passar
- En halv tomatburk
- Ett ägg

Bryn en pressad vitlöksklyfta i olja. Ös i "mat" (i mitt fall, idag, till en portion: två tärnade potatisar, en klyfta rödlök i stora bitar, en morot, zucchini i trekanter, ett halvt paket bacon, vitkål i rätt stora bitar, ruccola. andra dagar kan ovan bytas ut mot eller kompletteras med typ bönor, rödbetor, palsternacka, spenat, broccoli, blomkål, eller vad jag nu har hemma).

När det är lagom stekt, häll på en halv tomatburk &krydda med "kryddor" (i mitt fall, idag: färsk basilika, timjan, rosmarin, svartpeppar, löjligt mkt salt). Rör runt så tomatsåsen fördelar sig bra, knäck ner ägget &rör runt ordentligt så det inte blir stora äggbitar ngnstans, det är läskigt. Ös upp den estetiska katastrofen till rätt &var nöjd med hur sjukt bra du nu är på att göra röror!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Jag tycker du fått till bilden riktigt bra! Visst är det trist med sådant som är gott, men inte alls gör sig på bild?

Fin blogg, förresten! Jag hittade just hit.

Massa hälsningar från fröken Dill

JK, sa...

tack ;) ja, det är trist, lösningen brukar vara lite grönt &lite rött i maten så det ser trevligare ut :)

roligt, hoppas du vill hitta tillbaka också! :)