måndag 8 november 2010

Serbiska delikatesser,


Från Enköping fick jag med mig en burk äkta hemgjord serbisk ajvar (hm, ärligt talat fick jag sno den med mig) och en burk slatko. Körsbärs-slatko tror jag bestämt!

Finajvar kan man ju självklart inte hålla på och blanda ut till sås och grejer, det får man ha köpeajvar till, men idag blev det en klick till lunchen på ugnsstekt korv och grönsaker, och den är även grymt god att breda på bröd. Eller kex. Eller proja.

Slatko är bär eller små frukter inlagda i sockerlag, som man hos släkten får en sked av (tillsammans med ett glas vatten) när man går upp på morgonen, för att få igång magen innan frukost. Här använder jag den mer som sylt, till pannkakor, krabbelurer, på glass eller i förra veckans syltgrottor (som vi använde både körsbär och jordgubb till).

Inga kommentarer: