tisdag 9 november 2010

Rigatoni (som det hette i skolan),


I skolan fick man ibland en rätt kallad rigatoni till lunch (som inte har något samband med pastasorten rigatoni). Det var en hel rätt av överkokt pasta &semigod skinkssås nerslafsad i ett ugnstråg och gratinerad, och där har vi den delen jag gillade: Lite bränd, knaprig pasta. Det var det jag kom att tänka på idag när inget i hela frysen förutom osten kändes rolig, och jag fick för mig att återskapa rigatonin. Fast förhoppningsvis god även under knapret..

Koka pennepasta nästan färdig.

Bryn i en kastrull
- Lagom mängd tärnad kassler, ta upp och lägg åt sidan.

Smält i samma kastrull
- ca 50g smör, och vispa ner
- 2 msk mjöl
- ca 6 dl mjölk

Vispa och späd (eftersom mina mått är högst ungefärliga) till lagom tjocklek, rör sedan ner
- Riven ost efter smak
- Kasslern

Krydda med
- Svartpeppar
- Vitpeppar
- Persilja.

Blanda pastan med såsen, häll över i smord ugnsform, toppa med riven ost och gratinera på 200 grader tills osten har trevlig färg (ca 25 minuter).

Inga kommentarer: