lördag 15 januari 2011

Svamp- och spenatlasagne,


Igår slog jag mig ur kylskåpsdepressionen och bestämde mig för att hitta på någon slags svamp, spenat, lasagne-relaterad sak till middag. Det blev det, och gott blev det också.

- Schalottenlök,
- färska champinjoner,
- bladspenat (jag använde fryst),
- matgrädde,
- lasagneplattor,
- mozzarella,
- någon riven ost med smak,
- muskot,
- svartpeppar,
- vitpeppar,
- timjan (jag hade efter tips från säkra källor tänkt persilja men den hade jag tydligen redan ätit upp),
- salt.

Hacka och bryn löken i smör, tillsätt champinjoner skurna i olika storlekar (skivade, klyftade..) och stek ihop. Låt under tiden spenaten tina och koka bort frysvattnet i en kastrull.

När champinjonerna är stekta och spenaten inte vattnig, blanda ner spenat i champinjonerna och krydda med timjan, muskot, salt och peppar. Tillsätt matgrädde tills det är krämigt men inte rinnigt.

Bottna en form (jag använder en brödform när jag vill göra en liten lasagne) med lite vatten och lasagneplattor och varva sedan plattor, svampröra och riven ost och mozzarella. Avsluta med ost på toppen och grädda i ca 30 minuter på 200 grader.

Servera med en tomatsallad.

Inga kommentarer: