söndag 27 februari 2011

Långpannebröd med russin och kummin,


Söndagar när det enda man ska göra är att fika är en utmärkt dag att baka bröd på. Till exempel det här enkla och dödsgoda långpannebrödet med russin och kummin som jag tänker lägga upp receptet på igen, trots att det finns bak i arkivet. Så gott är det nämligen.

- 50 g jäst,
- 5 dl fingervarmt vatten,
- 1 struken msk salt,
- 11 dl rågsikt,
- 1 dl russin (minst),
- 1 msk kummin, (jag tar 2 msk för jag älskar kummin)

Lös jästen i vattnet och rör ner salt, russin, stött kummin och mjöl, och arbeta degen ordentigt. Låt jäsa ca 30 min under bakduk och stjälp sedan över i en smord långpanna och dra ut degen så att den täcker hela pannan. Låt jäsa ytterligare 50 minuter. Pensla sedan med vatten och strö över salt och kummin, och grädda på 225 grader i 15-20 min. Skär upp i rutor.

Inga kommentarer: