onsdag 12 mars 2008

Mockatårta,


Niclas födelsedagstårta! :)
Chokladbottnar med kaffekräm.

Bottnar
Vispa pösigt
- 2 ägg,
- 4 dl socker,

Rör sedan ner
- 2 dl mjölk,
- 4 dl vetemjöl,
- 2,5 tsk bakpulver,
- 5-6 msk kakao,
- 180 g smält smör blandat med
- 100 g mörk blockchoklad.

Häll smeten i två smorda &bröade sockerkaksformar (eller en form &dela sedan kakan i två bottnar) &grädda på 175 grader i ca 40 min. Låt svalna i formen en stund innan du stjälper upp dem på ett galler.

Fyllning
Vispa
- 5 dl grädde,
- 3 msk florsocker,
- 5 tsk snabbkaffepulver som du löst i ngn msk hett vatten,
till en fluffig kräm

(här underskattade jag vår visps förmåga &råkade göra kaffesmör vid första försöket. euuw!)

Meck & Dekoration
Smält blockchoklad &doppa physalisar till hälften, spritsa sedan ut chokladen i ett rutmönster på ett bakplåtspapper.

Mecka ihop tårtan med ett tjockt lager kaffekräm mellan bottnarna (jag råkade få en stor grop i den enda..) &bred resten av krämen ovanpå &på sidan av tårtan. Tryck fast mandelspån på sidorna & - om du har! - strö lite glitter på chokladnätet innan du lägger det på tårtan. Placera sedan ut physalisarna på nåt trevligt sätt. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

den verkar så god att jag saknar ord för hur god den verkar. däremot dreglar jag lite.

JK, sa...

den var god. det blev nästan som kladdkakebottnar med kaffejox!