onsdag 30 september 2009

Långpannebröd med russin och kummin,


- 50 g jäst
- 5 dl fingervarmt vatten
- 1 struken msk salt
- 11 dl rågsikt
- 1 dl russin
- 1 msk kummin


Lös jästen i vattnet och rör ner salt och rågsikt, russin och stött kummin och arbeta degen ordentigt. Låt den jäsa ca 30 min under bakduk. Stjälp sedan över den i en smord långpanna och dra ut den så att den täcker hela pannan. Låt jäsa ytterligare 50 minuter. Stänk på lite olja &strö över salt och kummin när den är färdigjäst, och grädda på 225 grader i 15-20 min (beroende på hur stor formen är, dvs hur tjockt brödet blir. provstick!)

4 kommentarer:

mamma sa...

Mmmm det ser riktigt gott ut. jag känner doften.

JK, sa...

en ganska angenäm sådan. lite julig, nästan ;)

mamma sa...

Då behöver inte jag göra ngnting till jul, vad skönt för mig.

JK, sa...

sju bröd tar jag inte på mitt ansvar.