lördag 12 januari 2008

Chokladkokoskolakletkakor,


Choklad-kokos-kola-klet-kakor, eller enligt receptet ryttarkakor.

Det fanns en typ sånhär kaka, ungefär som en kladdkaka med klet ovanpå, i kafeterian på gymnasiet, &när jag åt något liknande i småkakeform hos svärmor nyligen krävde jag receptet &försökte göra något slags mellanting..

Vispa pösigt

- 4 ägg,
- 6 dl strösocker,

Och rör sedan ner

- 3 dl vetemjöl,
- 2 krm salt,
- 1 tsk vaniljsocker,
- 5 msk kakao
- 150g smält smör
- ca 100g blockchoklad (som smält med smöret).

Häll smeten i en pappersklädd form (min var ca 23*33 cm stor, då blev kakan ca 2cm tjock) &grädda i 15 min på 225 grader.

Koka under tiden upp

- 75g smör,
- 2 dl socker,
- 1½ dl grädde,
- 1 dl ljus sirap

&låt sjuda ett par minuter. Blanda i 200g (en påse) kokos &låt sjuda något minut till, bred sedan glasyren över kakan &grädda ca 10-15 min till.

Använder du en större form får du dra av några minuter på gräddningstiden så kakan inte blir torr.. Jag skar kakan i 20 fyrkantiga bitar: westerlundska-kakan var snäppet större, svärmorskakan var små trekanter, mer som en småkaka.

2 kommentarer:

Anna sa...

Det var alltså se de hette... Choklad-kokos-kola-klet-kakor.
Att jag inte kom på det ;)

JK, sa...

håll med om att det är ngt mer målande än "ryttarkakor"..