tisdag 28 december 2010

Citronmaränger,


Efter bruléeandet hade jag 7 äggvitor över, som jag förstås kände mig tvungen att ta till vara på: Därför blev det en omgång små citronmaränger, perfekt att ha på glass eller bara som kaka eller kanske godis..

Eftersom jag har varken elvisp eller vältränade armar använde jag bara hälften av äggvitorna till en sats som blev två plåtar maränger.

- ca 4 äggvitor,
- ca 3,5 dl socker,
- skalet av en hel citron,
- saften av ½ citron.

Blanda äggvitor, finrivet citronskal och citronsaft i en stor rostfri bunke och vispa - med elvisp eller ballongvisp - ner sockret lite i taget tills du har ett fast vitt skum som bildar toppar. Skrapa ner smeten i en spritspåse och spritsa ut små, fina maränger på bakplåtspappersklädda plåtar.

Grädda i 120 grader i ca 50 minuter, känn efter att marängen släpper lätt från pappret och låter ihålig om du knackar under.

Jag tänkte från början att jag skulle färga dem käckt gula men när det visade sig att jag bara hade blå och röd karamellfärg hemma fick dom förbli okäckt naturfärgade.

Inga kommentarer: