tisdag 28 augusti 2007

KladdiZ,


- 2 ägg,
- 3 dl socker,
- 1 tsk vaniljsocker,
- 6 msk kakao,
- 1 krm salt,
- 1 ½ dl vetemjöl,
- 100g smält smör.

Smöra &bröa en pajform. Rör ihop ägg &socker, blanda sedan i övriga ingredienser &häll smeten i formen. Strö ev på lite hackad mandel/nötter. Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Kakan skall vara lös men inte rinnig i mitten när den är färdig.

Variera kladdkakan? Ha i frusna hallon, lite kanel, eller banan (antingen mosad banan i smeten, eller bananskivor i botten på formen &på smeten i formen).

Det finns avvikare som vill ha glass till kladdkakan, själv tycker jag att det är som att äta köttbullar till korv. För en chokladchock - servera chokladmousse till! :D

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vars är mintmuffinsen?!

JK, sa...

dom kommer så fort jag fotat!

Anonym sa...

Min karl säger att den var jättegod... kladdkakan alltså. Nu ska jag få ligga för jag är så snäll och bakar.. PuZ

JK, sa...

det var ju bra att PETER tyckte om den. &att du får ligga. men vad tyckte du? :p

AM sa...

Detta recept räddade vår bakning här hemma när vi inte hittade lappen där kladdkaksreceptet som vi brukar använda stod. Tack! Väldigt gott blev det :)