tisdag 23 november 2010

Äggtips?


Jag behöver tips på mat med ägg! När vi köper ägg blir det nästan alltid ett för stort, väldigt billigt paket och sen har vi massor av ägg att göra av med, och det är ganska svårt för jag tycker inte om ägg. Det vill säga, jag tycker inte om dem kokta (på macka eller till mat), inte hackade som någon slags äggsås, jag är inte överförtjust i pannkakor (men det blir det ju såklart nån gång ibland) och omelett tycker jag är alldeles för äggigt.. så vad gör man med äggen, förutom att baka bort eller vändsteka med massor av paprika?

Igår var iallafall en sån dag med för mycket ägg och för lite idéer i köket, men vi lyckades komma på att ugnspannkaka kan man servera med stekt fläsk till så det fick det bli.

4 portioner

- 1,5 dl grahamsmjöl
- 1 dl vetemjöl
- 6 dl mjölk
- 3 ägg
- 1 krm salt

Vispa ihop alla ingredienser till en slät smet och häll över i smord långpanna. Grädda på 225 grader i ca 30 minuter och servera med några några skivor stekt fläsk och en klick lingonsylt.