onsdag 17 november 2010

Julcider: Svalka.


Jag är ingen storciderdrickare, men verkligen ingen öldrickare så när vi var på bolaget för att köpa julöl till Glenn igår bestämde jag mig för att även i år prova en julcider: Jag gör det till varje jul och varje jul tycker jag att den är sliskig och klibbig, och så gör jag det ändå nästa år. Nå. Därför hade jag inga större förväntningar på Svalka, som enligt Systembolaget smakar "äpple, inslag av ingefära, kanel och lakrits.".

Lite överraskad blev jag faktiskt när jag smakade på den. Den är förstås söt, men inte så sjukt söt som jag tycker dom brukar vara. Lakrits hittade jag inte mycket av i smaken med lite kryddigt och juligt av kanel tyckte jag det var. Det blir inte min nya favoritdryck till julbordet (för cider slår väl aldrig vin), men jag kanske hinner med en flaska till innan jultillfälligheterna är slut.

PS: Den passade inte alldeles bra till middagen bestående av isterband, stuvad vitkål och kokta rödbetor, men det kommer kanske inte som en överraskning.

Inga kommentarer: