onsdag 17 november 2010

Köttfärspiroger,


Jag är hemma, uppsatshandikappad och sysslolös och roar mig därför med bakning. Idag upptäckte jag att det inte fanns några matlådor i frysen så jag tänkte att det var ett alldeles utmärkt tillfälle att baka piroger. Förra gången fyllde jag hälften med spenat och feta och hälften med en chilistark bönröra, så idag blev det en kryddig köttfärs- och majsfyllning.

Till grönsakfyllningar tycker jag det är gott att byta ut en del av mjölet mot en grövre sort, men till köttfyllning föredrar jag en lättare vetedeg.

8 piroger.

Deg:
Lös
- 25 gram jäst
i
- 2,5 dl fingervarm mjölk,
- 50 g smält smör.

Tillsätt
- 1 tsk socker,
- 1 tsk salt,
- 3 msk paprikapulver,
- 6 dl vetemjöl
och arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt i bunken i 40 minuter. Gör under tiden fyllningen.

Fyllning:
Fräs i lite olja
- 1 stor pressad vitlöksklyfta,
- ½ hackad chili,
- mycket paprikapulver,
- ganska mycket spiskummin.
- lite kanel.

Fräs mjuk
- 1 hackad lök,
och tillsätt sedan
- 300 gram nötfärs,
- 1 avrunnen burk majs.

Krydda med salt och peppar och eventuellt mer av kryddorna ovan.

När degen är färdigjäst, dela upp den i åtta delar och kavla ut till rundlar. Lägg fyllning på halva rundeln, pensla kanten med vatten (runt fyllningen), lägg över den tomma delen, nyp och och gaffla ner kanten.

Grädda i 15 minuter på 225 grader. Servera med sallad eller frys till matlådor, perfekt att ta med sig när man glömt göra extra mycket middag.

Inga kommentarer: