lördag 20 november 2010

Kyckling- och balsamicopasta,

Trots, eller kanske på grund av, ett par timmars matsurfande var jag alldeles idébefriad inför fredagsmiddagen och den gigantiska kycklingfilé jag grävde fram ur frysen hjälpte inte (vad är det med att billighetskyckling kommer i dinosauriestycken om 300 gram? Kan jag inte få en påse normalstora, hanterbara kycklingbitar?). Efter att ha rabblat upp allt jag inte ville äta kom jag att tänka på en pastasås som smakar betydligt mer än ansträngningen den kräver och dessutom imponerar på Glenn varje gång. Perfekt!

- 1 vitlöksklyfta,
- 1 rödlök,
- 1 kycklingfilé,
- några färska champinjoner,
- soltorkade tomater,
- balsamvinäger,
- timjan,
- salt och svartpeppar,
- matlagningsgrädde,
- pasta.


Pressa och bryn vitlöken i lite olja och stek sedan strimlad rödlök, skivade champinjoner, strimlade soltorkade tomater och strimlad kycklingfilé. Häll på en ganska stor skvätt balsamvinäger och låt koka in innan du tillsätter lite av oljan från de soltorkade tomaterna, matlagningsgrädden och lite mer balsamvinäger. Krydda med timjan, svartpeppar och salt och låt puttra ihop. Servera med valfri pastaform och ett glas rött.

Inga kommentarer: