onsdag 10 november 2010

Okonsum-brödet,


Glenn har ett favoritbröd på konsum som smakar grovt, russin och sirap, men eftersom det är helt oacceptabelt att favorisera ett köpebröd när jag kan baka eget gav jag mig idag på att kopiera eller iallafall imitera det brödet. Jag baserade det på det här receptet, det vill säga: jag använde samma proportioner som det. Sen freestylade jag ungefär såhär:

- 3 dl grovt rågmjöl,
- 2 dl havregryn,
- 1 dl rågkross,
- 1 dl vetekli, (oavsett sorterna är det viktiga att det blir 7 dl mjöl totalt)
- 2 tsk bikarbonat,
- 1 tsk salt,
- 4 dl turkyoghurt,
- ca 1 dl brödsirap,
- Russin (efter behag),
- Hackade torkade aprikoser (dito),
- Hackade hasselnötter (..)

Blanda allt i en bunke och häll över i en smord brödform. Grädda på 175 grader i 50-60 minuter.

Inga kommentarer: