onsdag 10 november 2010

Tomatsoppa,


Jag är väldigt förtjust i tomatsoppa och föga förvånande påminner min tomatsoppa väldigt mycket om min tomatsås. Egentligen är väl tomatsoppan en utspädd tomatsås, men låt inte det hindra oss från att göra ett recept!

Jag brukar göra på två tomatburkar och det blir ca 3 portioner, beroende på hunger förstås, men det viktiga är att använda (knappt) hälften så mycket vatten/övrig vätska som tomat.

Börja med att i en kastrull, i lite olivolja, bryna
- pressad vitlök,
- strimlad lök av valfri sort,
- övriga saker du vill pimpa soppan med (tex soltorkade tomater, spenat, paprika, broccoli, chili).

När löken fått färg, tillsätt
- 2 tomatburkar,
- 1 stor skvätt rödvin eller 1 mindre skvätt balsamvinäger,
- knappt 1 burk vatten.

Låt puttra och krydda under tiden med
- salt,
- svartpeppar,
- paprikapulver,
- basilika,
- oregano.

Häll upp i tallrikar och avsluta med lite tärnad mozzarella eller feta, och om du har varit riktigt inspirerad, servera med brödet nedan.

2 kommentarer:

mamma sa...

Mmmmm ok då men jag är klart skeptisk.

JK, sa...

Akta så du inte blir bjuden på den. :)