torsdag 13 januari 2011

Skink- och ostpaj,



Lagade (min tolkning av) mammas skink- och ostpaj idag, och den måste delas här för den saknar allt det som gör alla andra skinkpajer dåliga: Den är inte fylld av fluff och det ligger inte stora sega skinkbitar utspridda i fluffet. Tyvärr var jag för hungrig för att minnas att jag hade en kamera..

Skal
- 3 dl vetemjöl,
- 120g smör,
- 3 msk vatten,
- lite svartpeppar.

Knåda ihop till en deg som trycks ut i pajformen och förgräddas i ca 10 minuter på 200 grader.

Fyllning
- 300g kassler
- 300g ost (ca?) (jag tar ofta blandade kanter från kylen och kompletterar med någon färdigriven variant)

Finfördela kasslern - mamma gör det i matberedaren, jag river den på rivjärn - riv osten och blanda med kasslern (jag vet inte exakt vikten på osten, jag brukar ha ungefär samma volym riven ost som riven kassler). Häll över i skalet och häll på äggstanning.

Äggstanning
- 1 ägg
- 2 dl mjölk
- massor av paprikapulver,
- svartpeppar.

Vispa ihop allt och häll i pajskalet.

Grädda på 200 grader, ca 40 minuter, tills pajen stannat. Servera med sallad.

När jag gör pajer med grönsaksfyllning brukar jag använda samma grundrecept på degen men byta ut vetemjölet mot något grövre mjöl, tex rågmjöl, och ha i lite ost och/eller örtkryddor i degen.

Eftersom det ser så himla himla tråkigt ut utan bilder blir det en bild på mina köksmatroschkor istället. Dom ser till att det går rätt till i köket och att jag inte dricker för mycket vin medan jag lagar mat ;)

Nu har jag lagat den igen
och kommit ihåg att fota innan jag ätit!

Inga kommentarer: