tisdag 1 februari 2011

Gibanica med spenat,


Farmor är juggematsgeneralen i familjen men jag gör mitt bästa för att axla arvet.. Igår var jag sugen på att göra gibanica, en rätt med filodeg och feta - och i min tolkning spenat - som jag aldrig lagat förut. Då vet jag i och för sig inte om den "får" kallas gibanica längre, men för enkelhets skull.. Den blev hur som helst väldigt god, alla tummar upp från Glenn!

6 portioner.

Deg
- 1 pkt filodeg (tinad),
- Några dl mjölk (i en skål).

Spenatfyllning
- Fryst bladspenat (ca 500 gram)
- olja,
- muskot,
- salt,
- svartpeppar.

Stek spenaten i lite olja och krydda med muskor, svartpeppar och salt. Låt steka tills det mesta vattnet kokat bort.

Ostfyllning
- 400 gram feta,
- ½ dl rapsolja,
- 2 ägg.

Riv fetan på rivjärn eller hacka den och blanda i en bunke med olja och äggulor. Vispa i en annan bunke äggvitorna till ett fast skum innan de blandas ner i ostmassan.

Montering
Smörj en ugnsform med olja eller smör. Ta ett halvt filoark i taget och doppa i mjölken, skrynkla till lite och lägg i botten på formen. 2-3 ark per lager är lagom. Sprid sedan ut 1/3 av spenaten och lika mycket av ostmassan, och börja om med 3 blötta och skrynklade filoark till. Upprepa tills fyllningen är slut, ca 3 lager (beroende på formens storlek förstås), och avsluta med filoark överst.

Grädda på 200 grader i ca 40 minuter och servera med en sallad (här rödkål som jag strimlat &blandat med orimliga mängder olivolja, vinäger, salt och peppar. Låt stå och dra så länge som möjligt innan den serveras)

Inga kommentarer: