fredag 4 mars 2011

Mördegskakor,

Jag kände för att fylla på de sorgligt tomma glasburkarna med lite småkakor och bakade därför två sorters mördegskakor igår.

Grundrecept för mördeg
- 4,5 dl vetemjöl,
- ½ dl socker,
- 200 gram rumstempererat smör.

Fördela smöret i små kuber och arbeta samman mjöl, socker, smör och eventuell smaksättning till en deg. Plasta in och låt vila i kylen ca 30 min innan du tar ut kakor, så blir den lättare att arbeta med.

Grädda sedan kakorna på 200 grader i ca 10-12 minuter. Dom ska börja få lite färg, men är fortfarande mjuka när de tas ut och stelnar sedan.


Gaffelkakor
kallade vi dessa avlånga kanelkakor när jag var liten, och min bästis Mimmi tyckte så mycket om dem att hon fick en burk i födelsedagspresent något år. Goda är dom fortfarande.

- Mördeg
- kanel,
- farinsocker.

Gör en deg efter grundreceptet ovan, och forma till en avlång korv som sedan plattas till en.. fyrkantig korv. Låt vila i kylen, ta ut och skär ca 5 mm tjocka skivor, så du får rektangulära kakor. Lägg kakorna på en plåt, strö över kanel och farinsocker blandat och tryck sedan mha en gaffel spår i kakorna, så kanelsockret fastnar. Grädda i ca 10 minuter på 200 grader och låt svalna på plåten.



Citronkakor

Sen ville jag göra en rund och solgul kaka med citronsmak men i brist på karamellfärg blev de beige och i brist på hantverksteknik blev de heller inte runda.. Turligt nog kan jag smaksätta så dom blev i alla fall goda.

- Mördeg,
- rivet skal från 1 citron,
- saft från ½ citron,
- strösocker.

Blanda rivet citronskal och citronsaft i mördegen och forma till en korv som får vila i kylen. Skär sedan kakor och lägg på plåt, strö över socker och nagga lite med en gaffel. Grädda på 200 grader i ca 10 minuter.

1 kommentar:

mamma sa...

Mmmmm kanelkakor det är så gott.