lördag 2 februari 2008

Fyllda paprikor,


En variant på farmors fyllda paprikor som jag inte har något recept till.. Så man kan väl säga att jag freestyleade lite. Jag råkade göra mer fyllning än jag hade paprikor, den här fyllningen räcker nog till ca 7 paprikor. För att få till lite juggesmak använde jag en kryddblandning vi köpte i Kroatien, "Dalmatinski mix".

Koka 2 portioner bulgur eller ris.

Bryn
- 2-3 pressade vitlöksklyftor,
- 1 hackad stor gul lök,
- 400g köttfärs,

Tillsätt
- 1 burk sköljda &avrunna bönor av valfri sort,
- det kokta riset/bulguren,
- en burk tomater,

Krydda med (Dalmatinski mix, innehållandes)
- salt,
- rosmarin,
- basilika,
- timjan,
- oregano,
(&något jag inte vet vad det är men tolkar som typ strandljung? "primorski vrijesak"?)

Skölj paprikorna och skär ett hål runt pinnen, gröp ur kärnhus och innerväggar och fyll dem. Ställ de fyllda paprikorna i en ugnsform, lägg en tomatskiva som lock på varje &grädda på 200 grader i 20-30 minuter.

Farmor brukade servera med potatismos men jag tycker fyllningen är så matig att det räcker med en sallad.

(Jag gjorde pastasås av fyllningen som blev över; i med en extra vitlöksklyfta, en tomatburk &lite mer basilika)

Inga kommentarer: