lördag 2 februari 2008

Sockerkaka med ingefära &citron,


Ja, ingefära är en mina favoritkryddor. &kombon stark ingefära &fräsch citron är jättegod :)

Vispa pösigt
- 2 ägg,
- 4 dl socker,

Rör sedan ner
- 2 dl mjölk,
- 4 dl vetemjöl,
- 2,5 tsk bakpulver,
- 2 tsk vaniljsocker,
- 180 g smält smör.

Blanda sedan ner smaksättningen, ingefärspulver. Börja med ca 3 tsk &öka tills du är nöjd. Jag vill ha stark smak &använde ca 8 tsk.

Häll smeten i en smord &bröad sockerkaksform (ja, eller nån annan..) &grädda på 175 grader i ca 40 min.

Gör sedan glasyren; Rivet skal &saft (&fruktkött!) av en citron blandas med 2 dl florsocker, och om man vill ha ännu mer citronsmak lite citronsaft på flaska.

Stjälp upp kakan på ett fint fat &häll glasyren över.

(Nästa gång blandar jag nog rivet citronskal i smeten också, för lite mer &spännande smak. Med det inte sagt att den här var dålig, den var jättegod!)

(till andra bakningen hade jag rivet citronskal i smeten, &bytte ut hälften av sockret mot brun farin. &hade riven färsk ingefära i kakan också, jättegott!)

Inga kommentarer: