tisdag 14 december 2010

Knäck,


Jag har bara gjort microknäck förut men eftersom jag inte har någon micro och heller inte planerar att skaffa någon blev det premiär för spisknäck i år, och hör och häpna men det blev bra!

ca 75 st
- 2 dl vispgrädde,
- 2 dl strösocker,
- 2 dl ljus sirap,
- 1 msk smör,
- ½ dl hackad mandel.

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull (jag tog gjutjärnsgrytan) och koka försiktigt upp, och låt sedan småkoka i 45 minuter. Blanda då i mandeln och smöret, rör runt och häll upp i knäckformar.

Jag brukar ställa knäckformarna på en plåt med bakplåtspapper på för att minimera kolakladdet att ta hand om efteråt, och fördela ut smeten med hjälp av en matsked och en tesked. Andra tekniker är såsslev (med hällpip) eller såskanna.


Annat julgodis jag gör:
- Daim
- Tryfflar
- Claras ingefärskola (fast jag bytte ut hälften av sockret mot farin)

Inga kommentarer: