tisdag 14 december 2010

Anna-Lenas biskvier,


Mitt ex's mamma gjorde dom godaste biskvierna någonsin till jul, och smart nog såg jag till att lägga beslag på receptet så jag nu kan baka dem själv. Dom ska vara små, två tuggor, och förvaras i frysen så dom håller sig fina.

Man kan förstås göra dem på köpt färdig mandelmassa men i år gjorde jag egen.

Bottnar
- 400 gram färdig mandelmassa
eller hemgjord:
- 200 gram mald sötmandel,
- 1 dl strösocker,
- 1 dl florsocker,
- några msk vatten.

- 2 äggvitor.

Rör ihop ingredienserna till mandelmassan till en tjock smet (spä med en matsked vatten i taget till konsistensen känns lagom). Vispa sedan upp äggvitorna till en löst skum och blanda ned i mandelmassan (den köpta eller den hemgjorda). Klick ut små kakor på bakplåtspapper och grädda i 200 grader, i ugnens nedre del, i 10-15 minuter. Lossa direkt och lägg att svalna.

Smörkräm
- 100 gram rumsvarmt smör,
- 1½ dl florsocker,
- 1 äggula,
- 2 msk kakaopulver,
- 1 tsk snabbkaffepulver (jag använder espressopulver).

Rör samman alla ingredienser till smörkrämen och bred i en topp på kakornas platta sida, och ställ kallt en stund så krämen stelnar lite.

Täcke
- 100 gram mörk choklad,
- Lite matolja utan smak.

Smält chokladen med oljan och pensla på smörkrämssidan på kakorna, eller håll i botten och doppa toppen i chokladen. Lägg att stelna och förvara sedan kakorna i frysen.


Mer julbak
- Saffransbiscotti
- Cookies
- Julsmakande chokladfrosting

Inga kommentarer: