söndag 28 oktober 2007

Lakritscupcakes med citronfrosting,


Jag utgick från ett recept från Baka en koppbaka &freestyleade lite, såhär ungefär:

Vispa poröst
- 2 ägg,
- 2 dl socker.

Blanda i en skål
- 3,5 dl vetemjöl,
- 2 tsk bakpulver,
- 1,5 tsk vaniljsocker,
- lagom mängd krossade lakritskarameller,
&blanda sedan i det i äggsmeten. häll sedan i
- 2-3 msk såntdär jox man gör lakritsshots av
(vilket jag tydligen inte hade hemma, så jag tog färdig lakritslikör)

häll sedan i
- 75 smält smör (eller flytande margarin), blandat med
- 1 dl mjölk,

&fördela smeten i formar, fyll dem till ca hälften. tryck ner en lakritsmentos i varje &grädda i 15-25 min (beroende på hur många/stora det blev).


Citronfrosting:
Rör mjukt
- 30g smör/margarin,
&rör ihop med
- 80g cream cheese,
- 1-2 msk citronjuice,
- nästan ett helt paket florsocker,
- några droppar gul karamellfärg.

Låt cupcakesen svalna innan du spritsar på frostingen &sedan pyntar med strössel, godis eller annat kul.

Som vanligt blir min frosting sämst trots absurda mängder florsocker.. någon gång ska jag lära mig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Snygga! Sann JK-anda på dem :)

Lovisa Språkpolisa sa...

Vad är egentligen skillnaden mellan muffins och cupcakes? Det har jag alltid undrat! Imponerande sida förresten=) Här ska ja nog titta in nästa gång jag får hjärnsläpp vid middagstid!

JK, sa...

enligt MIG är skillnaden iaf hela grejen med frostings &konstnärligheten haha ;) citerar wiki:

"A cupcake or fairy cake is a small cake designed to serve one person, usually made in a small paper cup container. As with larger cakes, frosting and other cake decorations, such as sprinkles, are defining characteristics of modern cupcakes."

så typ? :)

Anonym sa...

Cupcakes är mindre och platta också!

Dessa var roligast och mest udda!

JK, sa...

fast mina är inte små &platta. de är mer muffincakes. :D