onsdag 28 maj 2008

Blåbärstårta,



Mannes födelsedagstårta! Eller tårta med blåbär och citron.

Bottnar
Eftersom min form är gigantisk (eller 26 cm tvärs över) delade jag kakan i två bottnar, har man en form med mindre diameter kan man nog få till tre om man är stadig på handen.

Vispa pösigt
- 3 ägg,
- 6 dl socker,

Rör sedan ner
- 3 dl mjölk,
- 6 dl vetemjöl,
- 3 tsk bakpulver,
- 250 g smält smör,
- 2 tsk vaniljsocker,
- rivet skal av en citron.

Häll smeten en form &grädda på 175 grader i ca 60 min. Låt svalna i formen en stund innan du stjälper upp dem på ett galler. När kakan svalnat delar du den i två eller tre bottnar.

Fyllning
- 1 pkt frusna blåbär,
- Blåbärssylt.

Låt de frusna blåbären tina i en sil med en skål under. Använd sedan saften till att pensla botten/bottnarna, inte locket.

Bred sedan blåbärssylt på botten, och täck med tinade blåbär. Lägg på locket.

Täcke och dekoration
Jag tänkte använda citronkräm men alla recept verkade så krångliga (separera 8 ägg etc) så jag fuskade &köpte citronfromage.

(Fromagen var mindre fluffig än jag trodde, så vill man slippa fluff är det bra. Annars tror jag att vispad grädde med citronskal +saft i hade blivit minst lika gott.. så det blir det om jag ska göra tårtan igen. &hade jag tre bottnar skulle jag gärna ha citronkräm i ett lager..)

Hur som helst!, bred ditt täcke över tårtan och dekorera med något fint, jag ritade ett rutnät med blå glittergelé &placerade färska blåbär på "korsen".

Inga kommentarer: