fredag 4 februari 2011

Ćevapčići,


Igår tänkte jag laga cevapcici och ville göra det "rätt" så jag genomsökte med pannlampa hela internetet efter ett recept eller i alla fall en hint om vilka kryddor som "skall" ingå i rätten. Hah! Sa internetet och hela Balkan åt mig, för jag hittade alla varianter från endast svartpeppar och vitlök till svartpeppar, sambal oelek, vitlök och ytterligare sjutton mer eller mindre hemliga kryddor. Det gemensamma för dom alla var i vilket fall salt, svartpeppar och vitlök (det hade jag faktiskt räknat ut själv) så jag fick helt enkelt hitta på min egen rätta kryddning. Det smakade nästan rätt men väldigt gott.

(2 portioner)
- 300 g nötfärs,
- olja,
- 1 ägg,
- ca ½ ströbröd,
- ½ hackad chilifrukt,
- rivet skal av 1 citron,
- 1-2 stor vitlöksklyfta, pressad,
- svartpeppar (massor!),
- salt.

Blanda ordentligt alla ingredienser i en bunke och låt stå och svälla en stund innan du formar järpar av färsen, som sedan steks i lite olja.

Servera med klyftpotatis, strips eller bröd (tex pita eller liba, jag fick dock ta tortillas), grönsaker, ajvar och turkyoghurt.

Och har någon ett dunderrecept på den enda bästa cevapcicikryddningen världen skådat är jag idel öra!

Inga kommentarer: