torsdag 3 februari 2011

Om lunch,


När jag är hemma och gör vardagssaker, det vill säga har klivit upp i rimlig tid på morgonen, vill jag äta lunch men vill inte dra igång värsta krävande matprojektet eller, för den delen, äta någon för tung lunch.

Ofta blir det gröt (pimpa den med frön, hackade nötter och kanel i och färsk frukt eller bär på) eller knäckemackor med makrill i tomatsås, men ibland är jag sugen på något matigare eller bara varmare.

Då är tex soppa av vad man hittar i kylen sjukt lätt, soppan på bilden kokade jag ihop idag och den består av en palsternacka, en halv fänkål, lite rödkål och en övermogen tomat som skurits i lagoma bitar och fräst lite innan jag slog på kanske en halvliter vatten, en grönsakbuljongtärning och lite örtkryddor. Kokas i ca 10 minuter, tills palsternackan är genomkokt. Perfekt lunch!

Andra bra rester att göra lunch av är gryn (bulgur, couscous, etc) som redan är kokt. Släng i en stekpanna med lämpliga grönsaker (paprika är tex sjukt lämpligt), massor av olja, kanske lite korvslantar och någon krydda och fräs ihop tiss grönsaken är mjuk och grynet knaprigt.

Kokt potatis eller andra rotsaker blir finfint i en panna med lite lök, lite tomatkross och ett ägg som kläcks ner under omrörning så det blir joxigt och håller ihop som en röra.

Allt som finns i en kyl kan bli en pytt om man fräser på det, öser på enorma mängder paprikapulver och basilika och låter det koka ihop med en rätt stor skvätt vatten medan man själv kollar posten.

Kokar jag rotsaker till middag en dag gör jag ofta extra att ha som salladsbas - det är löjligt lätt att slänga ihop en matig sallad om man har färdigkokt rödbeta, morot och potatis i kylen.

Inga kommentarer: