söndag 27 januari 2008

Ingefärskakor,


Mördegskakor med ingefära.

Blanda i en skål

- 3,75 dl mjöl,
- 1,5 tsk mald ingefära,
- 1,3 dl farinsocker,

tärna sedan ner

- 175 g smör

och knåda ihop till en deg.

Tryck sedan ut degen i en ca 28*18 cm stor form, smord eller med bakplåtspapper i, och grädda på 175 grader i 40 min (tills kakan är ljusbrun).

Medan kakas gräddas, gör glasyren:

Häll i en kastrull

- 1 msk ljus sirap,
- 55 g smör,

och värm under omrörning. När smöret smält, rör ner

- 2 msk florsocker,
- 2 tsk mald ingefära.

Bred glasyren över kakan direkt när den tas ur ugnen, låt sedan svalna en stund innan du skär kakan i småkakor. Den är mjuk när man tar den ur ugnen men stelnar sedan.

Enligt receptet ska glasyren bli som en seg glasyr ovanpå kakan, men min blev antagligen alldeles för tunn för den sögs upp av kakan &blev mer som ett litet klet ovanpå. Eftersom jag ville ha en starkare ingefärssmak strödde jag ingefärspulver över kakan, så det fastnade i kletet. ;)

(andra gången jag bakade dessa lyckades jag inte heller med glasyren, kakorna blir ju goda ändå men det är ju liksom inte en seg glasyr ovanpå! morr. hade riven färsk ingefära i både smeten och glasyren, det blev jättegott.)

Inga kommentarer: