torsdag 25 november 2010

Podvarak och proja,



Till jul är jag ansvarig för juggehörnan av julbordet och eftersom jag aldrig i hela mitt liv lagat podvarak, surkålsgratängen med fläsk, var det hög tid att provlaga idag. Eftersom jag inte ärvt ett recept av någon googlade jag upp lite olika och lyckades till och med få tag på en vag anvisning farmor skrivit nån gång, och det man kunde sammanfatta dom till var ungefär: Det är extremt viktigt att använda surkål som bara är saltad, inte vinad.

Det var dock omöjligt att få tag på i min del av Uppsala så surkål med vin fick det bli och bra blev det ändå. Ungefär såhär ska det gå till till jul:

(ca 2-3 portioner gav en burk surkål på 800 gram.)

- Surkål
- Rökt fläsk
- Gul lök
- Lagerblad
- Paprikapulver
- Salt
- Svartpeppar.

Låt kålen rinna av ordentligt i durkslag och stek under tiden tärnat rökt fläsk i en stor stekpanna. Tag upp fläskbitarna och lägg undan när dom är klara, men lämna fettet lvar och stek strimlad gul lök i. När löken mjuknat, slå på surkålen och stek bort vätskan, krydda under tiden med salt, svartpeppar, paprikapulver och krossade lagerblad. När vätskan kokat bort, slå på en glas vatten och låt koka bort igen. Upprepa proceduren en gång till. Det här tar kanske en halvtimma.. Slå sedan över kålen och löken i en ugnsform, blanda ner fläskbitarna och ställ i ugnen på 200 grader i ca en halvtimma - tills kålen fått en fin krispig yta.

Servera med nybakt proja - majsbröd med feta - , en klick ajvar och öl (tror jag, jag håller mig till vin).

1 kommentar:

mamma sa...

Mmmmmmmmmmmmm vad gott det ska bli!