tisdag 21 december 2010

Rödbetssallad,

En av de viktigaste sakerna på julbordet (i klass med sill, podvarak och cornichonger) tycker jag är rödbetsalladen, och jag äter den från laxen, via skinkan och köttbullarna till podvaraken. Det bra med den är förstås att den är hemgjord, för såna där köpta rödetsallader går jag inte i närheten av!

Tyvärr (för receptet) gör jag den helt utan mått, men detta behövs, ungefär.
- 1 burk inlagna rödbetor,
- 2-3 äpplen,
- gräddfil,
- majonnäs.

Tärna äpplena och rödbetorna och lägg i en skål. Det skall inte vara mer äpple än rödbeta men jag tycker det är gott med ungefär lika mycket av varje. Höll på gräddfil (mer) och majonnäs (mindre) och rör om: Salladen skall vara "inbäddad" i gräddfil och majo men inte rinnig.

Serveras som sagt till det mesta på julbordet. ;)

I receptet jag nån gång utgick från har jag för mig att det även ingår riven pepparrot, men det är jag inget fan av och utelämnar därför.

Inga kommentarer: