torsdag 23 december 2010

Vegetarisk podvarak,


Idag lagar jag min del av julmaten och forslar den till päronen, och har därför haft ett högst uppstyrt körschema i köket fram tills nu. Vegetarisk podvarak och proja har det blivit och för att tillfredsställa hela familjen gjorde jag en ugnsform podvarak på tre burkar surkål (á 810 gram), 3 gigantiska gula lökar och en påse hälsans kök "tärningar a la bacon" (240 gram).

Jag lagade den precis som förra gången, men med en lite annan behandling av baconet: I den vanliga varianten behåller man stekflottet från fläsket i pannan och steker löken (och senare surkålen) i, för att få med den rökta fläsksmaken, men soyabaconet tar upp fett istället för att släppa ifrån sig det. Därför smälte jag efter att ha tagit upp veg-baconbitarna en ganska stor klick smör i pannan tillsammans med ca 1,5 tsk rökt salt, som löken fick steka i.

I övrigt är det, som sagt, samma tillvägagångssätt som den "vanliga" varianten. Eller ja, man kan förstås göra den vegetarisk genom att helt utesluta fläsket, men jag ville gärna ha det med..

1 kommentar:

mamma sa...

Haha, rökt salt! det var väldigt gott. Jag tycker du axlar juggehörnan väl.