söndag 23 december 2007

Tryffel,


Hade visst glömt att julgodisblogga. Oops! Det har blivit cookies med kanel, apelsin, mandel &tre sorters choklad, daim, knäck (även saffransknäck; släng i ett paket saffran!) och två sorters tryffel; Apelsin &kanel, &mint. Goda! Apelsin&kanel-receptet hittade jag hos Fazer ögon &moddade det sen lite till mintvarianten.


Tryffel med apelsin &kanel
Koka upp

- 2 dl vispgrädde
- 2 tsk kanel
- 0,75 dl socker

Tillsätt

- 250 g block (jag använde mörk)
- rivet skal av 1 apelsin

och rör slät, ha sedan i
- 70 g smör

Häll upp i en form och stå kallt, tills tryffelmassat stelnat så du med hjälp av en sked eller händer kan göra små kulor. Låt sedan stå kallt igen, och doppa i 100g smält block eller rulla i en blandning av kakao &kanel.


Minttryffel
Till minttryfflarna använde jag samma recept som ovan, men bytte ut kanel och apelsinskal mot pepparmint (såndär hushållsarom som ser ut som karamellfärg &finns i mataffärer). Jag tycker mörk choklad är godast med mint, &använde ganska mycket mintarom men det är nog en smaksak. När tryffelmassan stelnat i formen hällde jag på ca 150g smält mörk choklad och lät stelna, sen skar jag fyrkanter. Tanken var att göra riktigt fina fyrkanter &pynta varje pralin med en silverkula men det blev lite mosigt för det, man ska skära tryfflarna innan chokladen blivit för hård!

Inga kommentarer: